24 Julai 2009

Ogos Bulan Kemerdekaan Negara

Tinggal beberapa hari lagi sebelum bulan Ogos menjelang tiba. Setiap kali tibanya bulan Ogos, masing masing yang bergelar rakyat Malaysia berkobar-kobar semangat patriotiknya. Sepertimana berkibarnya bendera-bendera Malaysia yang dipasang di bangunan-bangunan, kenderaan dan ada juga yang memakai bendera di badan.Tetapi apa kaitan semua ini dengan Cukai Pendapatan?


Sebenarnya semangat patriotik kepada negara Malaysia yang dicintai ini bukan hanya pada kibaran bendera setiap kali Ogos tiba ataupun ketika menonton filem Bukit Kepung atau Leftenan Adnan. Menunaikan tanggungjawab sebagai pembayar cukai pendapatan juga merupakan tindakan yang patriotik. Kenapa? Ini kerana negara dapat meneruskan pembangunan dengan wang yang dikumpulkan dari semua pembayar cukai di negara kita ini. Kita sebagai pembayar cukai sememangnya patut berbangga negara dapat membangun dan maju dengan wang hasil titik peluh kita tidak kiralah berapa banyak sumbangan kita samada kecil atau besar. Walau seringgit kita tetap ada bahagian di dalam membangun negara.

Ingat tak iklan Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia yang pernah diudarakan di TV tidak lama dahulu? Anak bertuah yang dilahirkan di negara Malaysia yang pesat membangun dan aman damai ini walaupun hidup berbilang kaum. Dengan wang cukai Hospital dapat didirikan, Sekolah dapat dibangunkan, Jalan dapat diturapkan dan banyak lagi yang boleh digunakan wang cukai yang dipungut oleh LHDNM dari rakyat Malaysia.

Jadi kesimpulannya, selaras dengan konsep 1Malaysia, marilah kita sama-sama membangun negara dengan menjadi pembayar cukai yang bertanggungjawab dan seterunya rakyat Malaysia yang cemerlang gemilang dan terbilang.

Akhir kata,

Berkhidmat Untuk Negara
Bersama Membangun Negara

Cukai dihujung Jari anda, Jom e

1 ulasan: