25 Februari 2011

e-Filing -Tahun Taksiran 2010 - https://e.hasil.gov.my/

1 Mac 2011, genap usia 15 tahun LHDN dilembagakan dari JHDN. Imej korporat baru akan diperkenalkan pada sambutan ulang tahun ke 15 tersebut. Pada hari yang sama akan dilancarkan e-filing untuk Tahun Taksiran 2010. e-filing akan dibuka kepada umum dan orang ramai boleh mula menghantar borang cukai pendapatan melalui e-filing. Kepada yang memang telah menggunakannya sejak tahun-tahun lepas harapnya teruskan tradisi anda. Bagi yang belum lagi menggunakan mulakan tradisi baru dengan menggunakan e-filing.


Untuk yang akan pertama kali menggunakan e-filing anda akan memerlukan nombor pin yang boleh di dapati di Borang Cukai yang dihantar ke rumah anda. Ataupun alternatifnya anda boleh emel sendiri kepada alamat pin@hasil.gov.my untuk mendapatkan no pin anda dengan menyertakan salinan kad pengenalan depan belakang. Anda juga perlu menyatakan no rujukan cukai, alamat terkini dan nombor telefon.

Bagi yang telah terlupa kata laluan juga boleh emel kepada alamat seperti di atas untuk reset semula kata laluan. Alternatifnya hubungi cawangan LHDN terdekat.

Tahun ini merupakan tahun ke 5 e-filing diperkenalkan untuk memudahkan proses penghantaran Borang Cukai.Jadi digalakkan pembayar cukai akan menggunakan e-filing di premis atau di rumah masing-masing dan tidak membanjiri cawangan LHDN. Sekiranya menghadapi masalah talian khidmat pelanggan sedia membantu anda 1-300-88-3010.

Sekian dulu untuk kali ini. Jumpa lagi ya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan