01 September 2009

Sambutan Hari Kemerdekaan ke-52 penuh semangat 1Malaysia



Tempohhari semasa upload video sambutan hari kemerdekaan ke 52 tak sempat nak tulis aper2 pun. Hari ini baru la sempat nak menulis.

Sebenarnya tiap tahun sambutan hari kemerdekaan sejak kecil lagi yang ditunggu-tunggu adalah perarakan yang dilakukan oleh kontigen-kontigen yang mengambil bahagian. Dengan pakaian yang berwarna warni dan kadang-kadang futuristik amat menarik minat.
Namun semenjak 3 tahun lepas ni apa yang diberi tumpuan telah berubah dari acara perarakan kepada perbarisan kawalan kehormat Batalion Pertama Rejimen Askar Melayu Diraja ketika menyambut dan mengucapkan selamat jalan kepada Yang Dipertuan Agong.
Maklumlah ada kenangan tersendiri yang mengusik jiwa bila teringat ketika terlibat di dalam Perbarisan pelancaran Askar Wataniah Hasil pada 7 September 2006 oleh YAB Perdana Menteri (Pada masa itu masih Timbalan Perdana Menteri) Datuk Seri Najib Tun Razak. Hari ini 7 September 2009, 3 tahun selepas pelancarannya kenangan tersebut masih kuat terpahat dihati.

Segala pergerakan hormat senjata. lintas lalu dan pemeriksaan perbarisan oleh YAB Perdana Menteri akan terus tersimpan di sanubari. Walaupun kini tidak terlibat secara aktif dengan Askar Wataniah namun segala ilmu yang diterima semasa Rekrut Perajurit Muda dan seterusnya Pelancaran Askar Wataniah Hasil akan digunakan sepenuhnya sekiranya negara tercinta ini diancam musuh-musuh negara.

Sekian dahulu untuk kali ini.
http://belajarcukai.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan