15 Januari 2009

Cukai Tahun Taksiran 2008

Dua hari lepas saya balik dari pejabat lihat di mailbox ada Borang Nyata Cukai Pendapatan 2008. Bukan saya punya sebab saya guna E-filing tetapi tenant lama punya diorang tak tukar alamat baru. Awal jugak eh diorang hantar borang tahun ni. Dengan penerimaan borang ni maka musim baru telah bermula.

Saya pun tengoklah borang tu sebab posmen dah koyakkan sikit plastik pembalut borang tu. Saya lihat borang tahun ini lebih mudah diisi berbanding tahun-tahun sebelumnya. Nota penerangan ngan diberikan juga lebih jelas dan lebih terperinci. Bahagian yang sebelum ni pembayar cukai banyak buat kesilapan juga telah diberi penerangan tambahan. Kalau buat silap juga rasanya memang tak baca Nota Penerangan tu la. Jadi saya nasihatkan sebelum ini baca dulu Nota penerangan tu. Baca betul-betul baru isi. Nanti dah silap isi takleh padam dengan Liquid Paper. Sebabnya bila scan borang masa nak proses nanti tempat yang di liquid paper tu takkan nampak. Jadi masalah pulak nanti. Lagi satu isi gunalah pen dakwat hitam. Tak kisahlah pen basah ke ballpen ke. Janji warna hitam.

Lagi satu kesilapan yang biasa dilakukan pembayar cukai ialah memasukkan nilai sen dalam ruangan pendapatan penggajian. Tak kirala guna Borang manual ke Efiling ke kesalahan ni selalu dilakukan. Sebenarnya tak perlu masukkan nilai sen mula dari pendapatan penggajian bagi borang BE dan pendapatan Perniagaan bagi borang B sehinggalah pendapatan bercukai. Semua kalau ada sen pun bundarkan ke sa yang hampir. Bagaian pengiraan cukai dan seterusnya barulah ada ruangan sen. Kesannya nanti kalau pendapatan penggajian kita sebenarnya 35,235.55, bila kita masukkan dengan sen sekali pendapatan kita dah jadi 3,523,555.00. Dah jadi 3 juta lebih. Nanti bila taksiran bangkit sejuta lebih baru nak melompat. Ni la kes yang dinamakan digit terenjat. Juga suka diingatkan kalau isi borang secara manual tu digit sa dirapatkan ke kotak kanan sekali.

Antara ruangan baru yang diperkenalkan di Borang Nyata tahun ini adalah ruangan anak yang dituntut diri sendiri dan anak yang dituntut isteri/suami. Sebelum ni ada yang anak 2 orang tapi suami isteri dua dua tuntut 2 orang. Bila kena audit barulah tau kebenarannya. Dah kena tarik balik pelepasan tu salah seorang. Kena pulak taksiran tambahan. Mengamuk lagi. Padahal salah sendiri jugak tu.


Juga seperti yang dibentangkan di dalam Budget 2009 ada elaun dan prekuisit serta manafaat daripada majikan yang dikecualikan daripada cukai. Jadi telitila borang EA yang diterima dahulu. Mungkin ada yang majikan terlepas pandang sepatutnya boleh dikecualikan tapi ada di dalam Borang EA juga. Kalau berlaku perkara macam ni berjumpalah dengan majikan. Mungkin Borang EA pindaan akan dikeluarkan. Sebabnya kalau dah masuk borang EA maka dikira semua boleh dicukaikan.


Nampaknya kita berhenti dulu disini. Nanti kita sambung lagi. Kalau ada yang tak sure nak isi macam mana boleh hubungi saya nanti boleh bincang.Di sini juga disertakan kadar cukai sehingga Tahun Taksiran 2008

Tiada ulasan:

Catat Ulasan