27 Januari 2009

Program Memfailkan Borang tahun 2009

Pertama sekali saya nak ucapkan Selamat Menyambut Tahun Cina bagi pembaca yang berbangsa Cina. Tahun ni tahun Lembu ye. Tahun ni kebetulan berturut-turut rapat pula sambutan tahun baru. Mula dengan Tahun baru hijrah, tahun baru masihi kemudian tahun baru cina pulak.

Yang pastinya kempen Cukai Tahun Taksiran 2008 sudah bermula. Bagi yang masih mengekalkan borang secara manual mungkin anda dah terima borang nyata cukai pendapatan anda. Mungkin ada yang dah isi pun. Yang masih belum terima borang EA lagi harap bersabar. Tak lama lagi dapatla tu. Saya pun belum terima juga Borang EA dari Majikan. Tapi kalau ada simpan slip gaji sepanjang tahun dah boleh dah mencongak-congak berapa kita kena cukai tahun ni.

Bagi yang dah menggunakan e-filing untuk tahun-tahun lepas tahun ni e-filing dibuka awal sikit. Khabarnya seawal 3 Februari ni e-filing dah dibuka untuk borang BE (Individu Pemastautin dan Pendapatan Penggajian Sahaja) dan B(Individu Pemastautin Pendapatan selain penggajian). Tinggal beberapa hari lagi ni. Jadinya, dah boleh la bukak fail tahun lepas tengok apa password atau katalaluan yang kita guna tahun lepas. Yela guna setahun sekali, saya pun boleh terlupa. Sebab tu masa isi borang bagi yang datang ke kaunter BPPC dinasihatkan tulis kata laluan tersebut. Untuk rujukan masa hadapan. Bukannya apa, kalau dah tau katalaluan tak perlu la datang lagi ke kaunter/pejabat LHDN untuk reset katalaluan. Terus boleh buat dirumah kalau ada capaian internet. Kan senang dan jimat masa. Terutama bagi yang sentiasa sibuk sepanjang hari. Pukul 3 pagi pun boleh buat e-filing.

Bagi yang mengisi borang M (Bukan Pemastautin) Borang E (Majikan) dan Borang P (Perkongsian) e-filing dibuka 1 Mac untuk borang-borang ini. Untuk Ejen cukai juga bermula 1 Mac 2009 dan juga diingat ejen cukai tidak lagi dibenarkan hantar borang nyata pelanggannya di dalam format PDF bagi borang B, BE, M, E, P, TP, TF dan
TJ mulai Tahun Taksiran 2008 untuk menggalakkan penggunaan e-filing.

Seperti yang diwarwarkan sebelum ini bermula tahun ini Skim PCB 2009 telah diperkenalkan. Untuk tujuan itu tambahan masa untuk Bayaran PCB saraan Januari 2009 diberi kelonggaran daripada 10 Februari 2009 kepada 14 Februari 2009. Maknanya tambahan 4 hari lagi. Tapi ini untuk saraan bulan Januari sahaja. Bulan Februari dan seterusnya seperti biasa sebelum 10 hb bulan berikutnya. Kalau lewat dari tarikh itu akan sampailah surat tawaran kompaun lewat bayar PCB dari Unit Audit Majikan.

Bercakap pasal PCB ni, pekerja perlu semak samada jumlah potongan dinyatakan di borang EA sama dengan yang telah dipotong dari gaji kita. Kecualilah potongan untuk Bonus tahun terdahulu yang diterima pada tahun semasa yang mungkin diasingkan. Walaubagaimanapun mulai Tahun Taksiran 2009 bonus tahun 2008 yang diterima pada tahun 2009 ini akan dikira pendapatan tahun 2009 juga. Jadi majikan tidak perlu asingkan pendapatan tersebut.

Sehingga berjumpa di lain kali. Selamat menggunakan e-filing:Mudah, Tepat & Selamat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan