24 April 2011

Seminggu lagi ke tarikh akhir. Dah hantar ke belum?

Hari ini 24 April 2011. Tinggal hanya genap 7 hari lagi sebelum 12 malam 1 Mei 2011. Tarikh akhir penghantaran Borang BE iaitu Borang Nyata Cukai Pendapatan bagi individu tiada pendapatan perniagaan. Sudahkaah anda menunaikan tanggungjawab anda kepada negara tercinta ini? Tahniah kepada yang sudah menunaikannya. Bagi yang belum lagi sedangkan anda layak dan telah mempunyai nombor rujukan cukai pendapatan masih ada masa lagi untuk menunaikan tanggungjawab anda.Janganlah tunggu hingga ke saat akhir 30 April 2011 baru nak tunaikan tanggungjawab. Nanti masa tu itulah keadaan kelam kabut akan berlaku. Ketika itulah baru nak mendapatkan Borang BE manual, no pin e-filing dan barulah nak reset katalaluan e-filing yang telah ditinggalkan setahun yang lalu. Ditambah lagi dengan kadar capaian laman web e-filing yang dijangka sesak pada masa itu akan menyebabkan capaian menjadi perlahan. Maka akan terdengarlah suara-suara sumbang yang mengutuk dan tak kurang mencaci apabila tidak dapat melayari laman web e-filing dan melangsaikan penghantaran e-BE melalui e-filing.

Hari ini juga hari kedua kaunter Bulan Perkhidmatan Pembayar Cukai(BPPC) dibuka pada hujung minggu. Jadi Jangan lepaskan peluang untuk yang tiada kemudahan komputer dan belum ada lagi no pin e-filing dan terlupa kata laluan untuk mendapatkannya sekaligus boleh terus menghantar borang e-BE di kaunter BPPC yang dibuka dari 8.00 pagi hingga 6.00 petang. Ingat tau sehingga 6 petang sahaja. Tiada lagi kaunter sehingga 8 malam. Kalau datang selepas jam 6 maka pejabat yang tiada penghuni sahajalah yang akan ada disitu.

Gunakanlah sepenuhnya kaunter yang dibuka ini untuk menghantar e-BE, membayar dengan cek dan juga memohon bayaran secara ansuran sehingga maksimum 6 kali ansuran samada secara potongan gaji atau ansuran sendiri. Juga untuk memohon kedudukan cukai dan bayaran balik. Dapatkanlah nasihat dari pegawai LHDN yang sentiasa ramah dengan senyuman dan sedia membantu dan memberikan perkhidmatan terbaik untuk anda.

Akhir kata marilah kita bersama membangun negara dan berkhidmat untuk negara dengan menunaikan tanggungjawab kita menyumbangkan cukai pendapatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan